Ik praat niet meer met jou! Conflicten op de werkvloer

Conflicten op de werkvloer komen helaas vaak voor. Maar hoe kom je nu uit een conflict en hoe los je het op?

Hoe praat je met elkaar?

In werk (en eigenlijk in alle facetten van je leven) is het belangrijk dat je op een fijne manier met elkaar communiceert. Maar als er een conflict is dan merk je dat dat opeens veel lastiger is. Bij een klant van mij was er een conflict geweest, er was iets voorgevallen. Het werd uitgepraat, maar het vertrouwen was weg. Ook het vertrouwen dat er uiteindelijk écht wat met de aangegeven punten over en weer gedaan werd. Het gevolg? Sneren, snauwen, boosheid en negeren. Gezellig? Zeker niet!

Hoe los je dit dan met elkaar op?

Je merkt dan in zo’n situatie dat er veel is beschadigd, wat je niet in één dag weer hersteld. Soms suddert dit weken, maanden of zelfs jaren door. En wat er dan gebeurt is dat deze negatieve manier van communiceren opeens het nieuwe normaal wordt. Terwijl, als je dit op de juiste manier met elkaar oppakt je dit toch echt weer kan herstellen.

Ja, maar hoe dan?

Goeie vraag! En uiteraard ook per situatie verschillend, maar er is vaak één ding wat altijd helpt. Open en transparante communicatie. Dit kan met hulp extern, maar dit kun je uiteraard ook zelf oppakken óf bijvoorbeeld met je leidinggevende.

Wat bedoelen we dan met open en transparant?

Ook een goeie vraag! Om te beginnen met herstelwerkzaamheden, zul je echt eerlijk moeten zijn tegen elkaar. Met de billen bloot. Het helpt dan om een extern iemand hierbij te betrekken, die hier geheel neutraal naar kijkt. Laat deze persoon met iedereen die er ‘last’ van heeft in gesprek gaan en vervolgens adviseren over hoe dit constructief op te lossen.

Maar wat betekent dat dan concreet?

Stel vragen aan elkaar of laat deze stellen als:

  • Zit de juiste persoon op de juiste plek?
  • Passen alle taken bij deze mensen?
  • Passen al deze mensen nog binnen de organisatie?
  • Het conflict wat er is geweest, zijn we helemaal eerlijk geweest tegen elkaar wat dit met ons doet?
  • Maak afspraken met elkaar en zet deze op papier én evalueer ze ook!

Voordat je hieraan begint, is er wel één cruciale vraag die aan alle partijen gesteld moet worden ‘heb je er vertrouwen in dat het weer goed komt?’.