conflicten oplossen

Ik ben er even niet… Hoe pak je verzuim op?

Ziek zijn is voor niemand leuk. Het is ook nooit een keuze om ziek te zijn, dat overkomt je.

Binnen organisaties is ziekteverzuim een veelvoorkomend probleem. Het kan enorme gevolgen hebben binnen een onderneming voor productiviteit, de werksfeer en ook de financiële gezondheid van een bedrijf.

Hoe ga ik hier dan effectief mee om?

Dat is altijd lastig, omdat verzuim een precair onderwerp blijft. Maar als je effectief met het verzuim binnen je organisatie omgaat kan het de impact enorm minimaliseren.

Verzuimmanagement is een gestructureerde aanpak om het ziekteverzuim binnen een organisatie te managen en te verminderen. Hierbij moet je denken aan het identificeren, registreren, monitoren en begeleiden van medewerkers die zich ziek melden. En ook het nemen van maatregelen om de duur en frequentie van het verzuim te verminderen. Verzuimmanagement heeft als doel om medewerkers te ondersteunen bij het herstelproces, de inzetbaarheid van medewerkers te bevorderen en de kosten en gevolgen van ziekteverzuim voor de organisatie te beperken.

Verzuimmanagement is van groot belang voor organisaties om verschillende redenen:

  1. Kostenbeheersing: Ziekteverzuim kan aanzienlijke kosten met zich meebrengen, zoals loondoorbetaling tijdens ziekte, kosten voor vervangend personeel, verlies van productiviteit en eventuele re-integratietrajecten. Effectief verzuimmanagement kan helpen deze kosten te verminderen.
  2. Productiviteit: Ziekteverzuim kan leiden tot verminderde productiviteit, omdat andere medewerkers misschien extra werk moeten overnemen of er een tijdelijke vervanging moet worden ingehuurd. Door verzuim effectief te managen, kunnen organisaties de productiviteit op peil houden en de impact van verzuim op de werkzaamheden minimaliseren.
  3. Medewerkerstevredenheid: Een goed verzuimmanagementbeleid kan helpen de tevredenheid van medewerkers te verhogen. Door medewerkers te ondersteunen bij hun herstelproces en re-integratie, kunnen zij het gevoel krijgen dat ze gewaardeerd worden en dat er aandacht is voor hun gezondheid en welzijn. Dit kan leiden tot hogere medewerkerstevredenheid en loyaliteit.

Wat kun jij doen om het verzuim binnen je organisatie op te pakken?

  • Zorg dat je met je medewerkers in gesprek bent – dit kan voorkomen dat medewerkers uitvallen
  • Stel de juiste vragen aan je medewerkers
  • Mocht een medewerker zich ziekmelden, onderhoud dan goed contact met elkaar
  • Vraag hulp, als je er niet uit komt!