Het probleem van de arbeidsmarkt lijkt alleen maar groter te worden. In alle sectoren is een tekort aan medewerkers. Althans, dat is wat er continu naar voren komt. De vraag die we ons moeten stellen als werkgevers en ondernemers: is dat het echte probleem? Zijn er andere zaken die we zouden kunnen aanpakken? Zorgen we wel écht goed voor onze medewerkers?
Heb jij een ongemotiveerde overbetaalde medewerker?
Allemaal hele goede vragen. Het investeren in werkgeluk voor medewerkers zit hem niet (alleen maar) in zaken die in geld zijn uit te drukken. Mensen worden binnengehaald met een veel te hoog salaris. Dit maakt het lastig om ze financiële groei te kunnen bieden, maar mochten ze het niet naar de zin hebben is het voor deze mensen erg lastig om ergens anders een plekje te vinden met hetzelfde salaris. Dit betekent dat je als werkgever met een ongemotiveerde overbetaalde medewerker zit. Ik hoor je denken ‘maar dat was niet de bedoeling!’.
Oprechte aandacht
Investeer in het werkgeluk van je medewerkers en je zult zien dat het een groot effect gaat hebben op het verloop en het verzuim binnen je organisatie. Kijk met elkaar naar wat hebben de medewerkers echt nodig en waar ligt de behoefte. Ga met ze in gesprek. Luister naar wat er speelt en wat jij daar als werkgever of ondernemer in zou kunnen doen. Juist die oprechte aandacht en het oprechte gesprek, gaan het verschil maken. Niet het geld.
Dit kun je morgen nog oppakken:
- Gesprekscyclus inrichten waarbij er vaker en waardevoller met elkaar in gesprek wordt gegaan
- Een medewerkerstevre
- denheidsonderzoek of interviews om de behoefte van je medewerkers op te halen en hier ook daadwerkelijk wat mee te doen
- Je onboarding programma onder de loep nemen
- Zorg dat je leidinggevenden in je bedrijf ook op deze manier naar hun medewerkers gaan kijken en acteren
Durf lef te tonen
Door je te focussen op werkgeluk en de beleving van de medewerker, geef je vertrouwen.
Je kan bijvoorbeeld de urenregistratie loslaten, maar ook het aantal en het registeren van vrije dagen. Je mag er op vertrouwen dat je medewerkers hier goed mee omgaan. Durf ook het gesprek aan te gaan en te achterhalen wat medewerkers echt beweegt, ook als dat betekent dat het niet meer bij jou op de werkvloer is. Zo creëer je namelijk ook nog eens ambassadeurs van je bedrijf. En voilà, positieve marketing op z’n best.